Üdvözöljük a

Digitális módszertani segédanyag a gyakorlati képzőhelyeknek

honlapján!

-

Kamarai rendezvények

<< 2021 December >>
KeSzeCsüSzoVa
  123
4
5
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Digitális módszertani segédanyag a gyakorlati képzőhelyeknek

A Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a Zalaegerszegi Szakképzési Centrum és a Nagykanizsai Szakképzési Centrum javaslatait beépítve a digitális szakmai oktatás eredményes megvalósítása érdekében készítette ezt a segédanyagot a gyakorlati képzőhelyek számára.

Fontos a digitális szakmai oktatás sikeres megvalósításához, hogy a képzőhelyek a lehetőségeikhez mérten az infokommunikációs eszközök használatával, távolról, online adjanak tájékoztatást a tanulóknak, támogassák őket a tanulásban, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagrészeket és határozzák meg a számonkérés vagy a beszámolás módját.

 

A jelen helyzetben, mikor az oktatónak nincs lehetősége közvetlen személyes kapcsolatot fenntartani a tanulókkal, a tanuló önálló tanulását támogató motiváló, irányító, tutor oktatói szerep válik hangsúlyosabbá.

 

A 2019/2020-as tanév végéig kb. 8 teljes hétre szükséges megtervezni az oktatási anyagot és ellenőrizhető módon a számonkérést. Szeretnénk javaslatot tenni Önöknek a hatékony megvalósításhoz az alábbi módszertani anyaggal.

  • Oktatási anyag összeállítása - Első lépésként gondolják át, állítsák össze a következő hetek tematikáját, jelöljék meg a feldolgozandó tananyagrészeket. A tananyag összeállításánál vegyék figyelembe, hogy az új tananyag elsajátításához érdemes az online kapcsolat felvétele a tanulókkal, mert ahhoz magyarázat is szükséges. Amennyiben szeretne ilyen típusú feladatokat is kijelölni valamilyen videó konferenciára alkalmas alkalmazásra lesz szüksége.
  • Tanulók e-mail címének összegyűjtése és elektronikus felület kialakítása - Fontos, hogy tájékoztassák a tanulókat arról, milyen fórumon kommunikálhatnak az oktatóval (pl. e-mail cím, más online elérhetőségeik megadásával, az oktatásban használt online felületek megjelölésével). Továbbá tájékoztatni kell arról is a diákokat, hogy milyen módon és rendszerességgel történik a feladatok kiosztása és hogy történik a számonkérés.
  • Feladat kiosztása - Javasolt feladattípusok:
  • projektfeladatok
  • szakmai videó elemzés – erről beszámoló írása
  • prezentáció készítés cégről, munkafolyamatokról, anyagokról, eszközökről, stb..
  • szakmai számítások
  • szakmához kapcsolódó elméletigényes gyakorlati feladatok

Fontos, hogy tudjuk, a diákoknak még van számos elméleti tantárgyuk. Lehetőség szerint ne terheljük túl őket. Heti 1 projekt, vagy 1 nagyobb feladat, vagy 2-3 kisebb feladat kiadása 1 hetes határidővel elégséges.

  • Számonkérés - Attól, hogy nincs hagyományos oktatása a tanulóknak még jegyet kell szerezniük a gyakorlati képzőhelyen. Tehát a havi jegyek meghatározása továbbra is a képzőhely feladata marad, a tanulói aktivitás, a beadott munkák függvényében. Számos megoldás létezik erre szóban és írásban is, a hagyományostól a kreatívabb projektmunkákig.
  • Dokumentáció - Dokumentációk vezetésére is oda kell figyelni a digitális szakmai oktatás során. A foglalkozási naplót a kiadott feladatok tekintetében vezetni kell. Javasoljuk, hogy a kiadott feladatokat és az értékelt munkák valamilyen formában (kinyomtatva, elektronikusan mentve) kerüljenek megőrzésre.

 

Összegyűjtöttünk Önöknek néhány felületet, ami segíthetik a digitális oktatás megvalósítását, de természetesen ettől eltérő módszereket is alkalmazhatnak.

 

Virtuális tantermek, online kapcsolat

A legfontosabb, hogy keretbe foglaljuk a dolgokat, ahol “találkozhatnak” a résztvevők, és elindulhatnak az online tanulás útján.

 

Együttműködést segítő felületek

A digitális oktatásban különösen fontos az a szemlélet, hogy eszközhasználat során a tanulók együtt dolgozva keressék a választ valamilyen problémafelvetésre.

  • Google dokumentumok - A szintén felhőalapú szolgáltatásnak köszönhetően szöveges dokumentumot, táblázatokat, űrlapokat és prezentációkat lehet létrehozni akár közösen. A Google drive-ben ezek tárolhatóak, mappába rendezhetőek és egymással megoszthatóak, sőt a drive feltöltő tárhely is, tehát az offline anyagainkat is feltölthetjük ide, hogy bárkivel megoszthatóak legyenek. (Link: https://www.google.hu/intl/hu/docs/about/)
  • Padlet - Digitális faliújság. Interaktív felületeket hozhatunk létre, ahová szöveg, kép vagy videó is felkerülhet, lehetővé teszik a közös munkát. Ez a magyar nyelvű felület egy téma összefoglalásához is kiváló. (Link: https://hu.padlet.com/ )

 

Gyakorlást, ismétlést segítő felületek

  • LearningApps - Változatos, interaktív tankockákat hozhatunk létre ismeretek gyakorlására a magyar nyelvű program segítségével, amely a differenciálást is lehetővé teszi. (Link: https://learningapps.org/ )
  • Quizlet - Szókártyákat gyárthatunk, amelyekből ezt követően különböző formában gyakorolhatják be a diákok az új ismereteket. Angol nyelvű program. (Linkje: https://quizlet.com/ )
  • Wordwall – Interaktívan bármely web alapú eszközön, például számítógépen, táblagépen, telefonon is használhatóak. Az oldal magyar nyelvű, sok interaktív sablon segít minket érdekesebbnél érdekesebb feladatok létrehozásában. (Link: https://wordwall.net/hu )

 

Számonkérést segítő felületek

  • RedmentaMagyar nyelvű és fejlesztésű, jól használható tesztrendszer, mellyel online, és regisztráció nélkül is számon kérhetjük diákjaink tudását. (Link: https://redmenta.com/ )
  • Google űrlapok – Létrehozhatunk felmérést vagy tesztet. Elegendő hozzá egy Google fiók az oktató részéről. A diákok regisztráció nélkül is elérik. (Link: https://www.google.hu/intl/hu/forms/about/ )
  • Microsoft űrlapok – A Microsoft Forms segítségével létrehozható például felmérés, szavazás vagy teszt. Időzíthető a feladat kiosztása-beadása. (Link: https://forms.office.com/ )
  • Quizalize – Kvízkészítő angol nyelvű felület, melyben rengeteg visszajelzést kaphat az oktató a tanulók haladásáról és akár házi feladatként is kiadhat egy-egy feladatlapot hosszabb határidővel. Összekapcsolható Office 365 és Google Tanteremmel is. (Link: https://www.quizalize.com/ )

Ajánlott szakmai és oktatási oldalak:

 

A megküldött módszertani anyag csak egy ajánlás. A digitális szakmai oktatás során mindenki a saját oktatási módszerének megfelelő eszközöket, lehetőségeket használhatja. Bármilyen eszközt vagy módszert is választanak, a legfontosabb, hogy hatékony legyen és a tudásátadásra és tudásépítésre koncentráljon, ne pedig a sokféle eszközök használatában vesszen el.

 

Bízunk benne, hogy az összeállított módszertani anyaggal segíthettük munkájukat.